torsdag 14 juni 2012

Inne i skogen gömmer sig.....

...mängder av orörd sten. Jag, Lars och Martin gav oss ut i skogarna utanför Göteborg för att leta ny sten. Vi fann flera fina områden. Ett var bland de finare jag sett i GBG-området. Jag blir förvånad varje gång vi hittar så här mycket sten så "nära" stan. Så många som bouldrar och så få som letar! Tänk vad mycket nya problem det hade dykt upp om folket gav sig ut i skogarna och letade!
Idag sprang vi omkring i vackra lövskogar, över kalhyggen, ner för klippbranter. Fästingarna kröp upp för våra ben. Vi såg rådjur, ugglor men tyvärr ingen gam. Vi hittade massor av sten.

Ett ställe utmärkte sig rejält. Jag fick gåshud när jag såg klippan. En bred, överhängande vägg mitt i en bokskog. Det såg ut som Kjugekulls bokskog. Flera, mycket fina problem går att göra. Det lutade över rejält på vissa ställen. Dessutom är det bra höjd på klippan! Ett par hårda sprickor, ett par areten, hårda crimp problem och dessutom fina lättare problem. Lite längre in i skogen fann vi jättefina slabbväggar, sprickor a la Monolithsprickan etc...
En letarsession som gav resultat.

Väl hemma pillade jag bort 4 fästingar.

Dags att köpa fler stålborstar och vaccinera sig mot TBE.

 En stenbumling som Lars sett innan, på håll. Ett par svinhårda och något mellanhårt problem går att göra här. 
Bra kvalité på stenen. 5 min från en parkering.


 Finaste området. Av alla nya områden vi har hittat i Göteborgsregionen så är detta bland absolut finaste! Fick gåshud när vi hittade klippan! Ganska höga problem. Perfekta landningar.
Här finner man flera hårda problem, sprickor, dynos, crimpar, lätta problem, sittstarter etc....Så gott som alla linjer lutar över.


 Martin granskar en fin, brant spricka. Det här området är som en blandning av Kjugekull och Frankenjura.



Martin pekar på en snygg linje. En spricka blandad med lite crimpar. Till höger om den sprickan ett par hårda crimplinjer.


Det kommer mera......

3 kommentarer:

  1. Jag är imponerad. Det ser ju extremt fint ut!
    Det är sånt här 8a.nu borde skriva om.

    Bra jobbat.

    //Niklas

    SvaraRadera
  2. Ser ju oerhört tjusigt ut detta! Snyggt hittat

    Jonas J

    SvaraRadera
  3. Oj, det där ser verkligen kalasfint ut! Bokskog är trevligt. Hur var stenkvaliteten då?

    Bra fynd, det är sällan man springer på nåt sånt! Detta kommer jag garanterat att kolla in när det "offentliggörs" ;-)

    SvaraRadera