onsdag 2 mars 2016

Årets första stenfynd.

Fick äntligen tid att komma ut i skogen och leta efter sten. Sedan förra våren har mycket tid gått åt till att planera Costa Rica expeditionerna. Nu när resorna är avklarade kommer jag ha mycket tid till annat.
Jag började med att leta igenom ett nytt område söder om Norrköping. Huvudmålet var blockgrupp #1208 som jag markerade i Google Earth. På väg dit hittade jag flera områden och stenar som jag inte sett på Google Earth. Det första området var jättefint med ett par riktigt stora block men även ett antal mindre block. Stenkvalitén superfin. Påminner om viss sten i Fickebäcksvik.
Åkte vidare till ett område som jag sett på G.E. Ett "blockhav" och några ensamma block på ett hygge. Vägarna inne i skogen erbjöd fin, hal is och jag höll på att fastna i snön. Kom loss och letade block. Blocken på hygget var finfina. Nära vägen. Blockhavet var fullt med block, några av dom stora. Fett område som kommer erbjuda många linjer. Riktigt branta linjer men även lite mellansvåra och lätta linjer. Något för alla.
På min väg till objekt #1208 ringde jag Johan R (SoBouldering) och berättade om fynden. Då såg jag ett enormt block nära vägen. Stannade och sprang dig. Johan fick en liverapport. Ett stort block på 7m+. Några überfina areten och vägglinjer. Blocket ligger vackert vid en sjö med utmärkta fikaplatser.

På väg till #1208 åkte jag på hala små skogsvägar. Tänkte att fastnar jag här måste nån bärga min bil. Lätt att hitta mig några kilometer ute i skogen. Sprang igenom skogen till platsen för blocken. Vackert belägna vid en sjö. Ett block ligger i sjön. Några av blocken är stora som hus. En jättefin grupp block som kan erbjuda många coola linjer från det lättaste till futuristiska 8-linjer.

En bra skörd. Framöver kommer jag visa lite av fynden här på bloggen. Det kommer även lite bilder på en brant vägg utanför Norrköping som jag nu borstar och klättrar....



Sjöstenen sedd från vägen. 

Flera fina linjer runt om. Tallen närmast stenen stör som tur inte någon av linjerna. 
Areten till vänster är mycket fin. Areten bakom den vänstra är också den en riktig skönhet.
Landningen är bra men på grund av höjden krävs det ett par pads.
 

Den stora stenen vid sjön. Här liverapporterar jag till Johan R och 
berättar hur fin stenen är. 

Ett av blocken i "blockhavet". Udda block med en eller två sjukt branta
linjer som går under blocket. Bra grepp på railformationerna.


Ett stort block med en brant vägg. Ett av blocken i "Blockhavet". 


Det första området jag hittade den här dagen. Flera mellanstora och stora block. 
Mycket fin stenkvalité.


Det kommer mera....

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar