fredag 19 augusti 2016

Hinsholmsöverhänget.

Stigen som skär igenom Hinsholmsbergen går bredvid den här gamla klätterklippan. När vi körde rep där förr, kallade vi den bara för "överhänget". Det var coolt. Jag och min tradpolare Patrik körde med kil här. Jag hade 12 kilar och 4 hexor. Det fick duga. Det blev även lite topprep.
Klippan föll i glömska ett tag. Bouldersuget blev större än reptrasselsuget och vi började bouldra på klippan. Eftersom jag inte hade padda i början av åttiotalet var den här väggen "out of reach". Det var bara rep som gällde då och de låga väggarna längs strandstigen från Hinsholmens båthamn till Fiskebäck fick duga för bouldering utan padda.
Hittade några bilder från 2004 då jag och Ted cyklade ut på Juldagen och klängde. Det var kallt som fan men sjysst friktion.

Det här sektorn förtjänar mer besök. Finns ett gäng andra problem i närheten (Se gårdagens inlägg). Den här väggen erbjuder branta högbollar. Det finns även en nypig, lite mindre vägg,  öster (100m) ut där några onda crimproblem gjordes.

Åk dit och sänd!


 Jag kämpar upp längs railen till sprickan. Känner inte fingrarna men kul ändå.

Ted ger sig på en heelhook på railstarten. Det verkar som dagens mode var Woodland och Tigerstripecammo!

 Jag jammar i den kalla fuktiga sprickan. Mina tigerstripebyxor undrar var dom har hamnat. Ingen djungel här inte.

 
 Överhänget från sidan. Vid ett annat tillfälle.

Det kommer mera....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar